Side 1 af 2 12 SidsteSidste
Resultater 1 til 10 af 14

Tråd: Konvertering fra EUREF 89 til WGS 84 -> Hvem ka'

Tilmeldt Dato
    Jan 2005
    Lokation
    Aabybro, Nordjylland

Konvertering fra EUREF 89 til WGS 84 -> Hvem ka'

hjælpe mig???

Jeg har fundet det hersens koordinat på www.postamenter.dk

N 6 322 634 - E 559 092 og kortdatum skulle være UTM 32 EUREF 89 system, jfr. hjemmesiden.

Koordinatet peger på en granitblok (kaldet postament) stående på Signalbakken i Aalborg.

Jeg vil gerne konvertere dette koordinat, så jeg kan lægge det ind på GPS'en.

Jeg har forsøgt at ændre datum på min GPS (Vista HCx), men den kender ik' EUREF 89 (øv!!)
    Jeg har også Googlet, og Geowiki'ed... men har ik' fundet noget brugbart, - så
    jeg håber at nogen her kan hjælpe.

På forhånd tak

Voyager

Tilmeldt Dato
    Sep 2003
    Lokation
    Vesterbro
    Den korte historie er, at datum EUREF 89 er identisk med WGS84. Derfor: Indstil på din GPS datum til WGS 84 og koordinatsystem til UTM. Indatst koordinaterne for postamentet og ænder derefter koordinatsystemet til DD MM.MMM.
    Mvh.
    Thomas

Tilmeldt Dato
    Sep 2004
    Lokation
    Sulsted / Nordjylland
    Måske kan dette her hjælpe:
    http://www.compuplot.com/infomatewgs84.html

Tilmeldt Dato
    Oct 2005
    Lokation
    Aarhus
    WGS84 og ETRS89 er i praksis det samme (det hedder et datum). Det du skal transformere er mellem projektionen UTM og geografiske koordinater. Du kan finde on-line transformationsprogrammel hos Kort- og Matrikelstyrelsen, direkte link: http://valdemar.kms.dk/trf/
    Bemærk at UTM koordinaterne er opdelt i zoner, i Danmark zone 32 og 33, så zonen skal også indtastes i.f.m. transformationen. Det meste af Danmark ligger i zone 32. I ovennævnte eksempel er koordinaterne N 57 02.602 E 9 58.434
    miamol

Tilmeldt Dato
    Aug 2002
    Lokation
    Frederiksberg og Ivö
    Citer Skrevet af tpn Vis Indlæg
    Den korte historie er, at datum EUREF 89 er identisk med WGS84.
    Den lidt længere historie er at EUREF89 (også kaldet ETRS89) er låst til den europæiske kontinentalplade, som driver i forhold til WGS84, således at forskellen mellem de to datummer ændrer sig hele tiden. Den er i praksis ca. 30 cm ved målinger i Europa, så det har ingen betydning for praktisk brug af håndholdte GPS'er og geocaching.

Tilmeldt Dato
    Jan 2005
    Lokation
    Aabybro, Nordjylland
    Citer Skrevet af tpn Vis Indlæg
    Den korte historie er, at datum EUREF 89 er identisk med WGS84. Derfor: Indstil på din GPS datum til WGS 84 og koordinatsystem til UTM. Indatst koordinaterne for postamentet og ænder derefter koordinatsystemet til DD MM.MMM.
    Mvh.
    Thomas
    Tak til Thomas for den korte historie. "Det" fik jeg til at virke, på en brugbar måde. Jeg forstår bare ik' at det der i mit spørgsmål er et Østligt (E 559 092) koordinat, på GPS'en SKAL angives som et Vestligt!!!! Måske er det bare en detalje som en almindelig tømresvend, af Guds nåde, og med ret til at bære sabel... ik' skal bekymre sig så meget om??? Men det virker Tak for det.

Citer Skrevet af Team Delo.Dk Vis Indlæg
    Måske kan dette her hjælpe:
    http://www.compuplot.com/infomatewgs84.html
    Tak for tippet, - men det er lidt for anvanceret for mig. Indtil vidre tror jeg, at jeg holder mig til Thomas metode

Citer Skrevet af miamol Vis Indlæg
    WGS84 og ETRS89 er i praksis det samme (det hedder et datum). Det du skal transformere er mellem projektionen UTM og geografiske koordinater. Du kan finde on-line transformationsprogrammel hos Kort- og Matrikelstyrelsen, direkte link: http://valdemar.kms.dk/trf/
    Bemærk at UTM koordinaterne er opdelt i zoner, i Danmark zone 32 og 33, så zonen skal også indtastes i.f.m. transformationen. Det meste af Danmark ligger i zone 32. I ovennævnte eksempel er koordinaterne N 57 02.602 E 9 58.434
    Tak for linket, jeg har været omkring denne side før du nævnte den. Men jeg kunne ik' få det til virke. Når jeg bruger KMT's konverter får jeg nogle koordinater "helt i skoven" - men når jeg bruger Thomas metode, får jeg nogle koordinater præcis som dem du beskriver!!!. Har du også brugt Thomas metode??? - alt andet lige, så giver konverteringen mellem UTM og geografiske koordinater i det her tilfælde en fejlvisning på 8,32 meter, i henhold til Google Earth. Postamentet er så tydelig på GE, så at måle afstanden fra det konverterede koordinat til granitstenen er meget let. Men men, hvad betyder 8,32 meter for en geocacher... lidt mere tid i terrænet

Citer Skrevet af Jens Vis Indlæg
    Den lidt længere historie er at EUREF89 (også kaldet ETRS89) er låst til den europæiske kontinentalplade, som driver i forhold til WGS84, således at forskellen mellem de to datummer ændrer sig hele tiden. Den er i praksis ca. 30 cm ved målinger i Europa, så det har ingen betydning for praktisk brug af håndholdte GPS'er og geocaching.
    Tak til Jens for bonusinfo

Tak for svarene, jeg er kommet vidre

Voyager

Tilmeldt Dato
    Aug 2002
    Lokation
    Frederiksberg og Ivö
    Citer Skrevet af Voyager Vis Indlæg
    det der i mit spørgsmål er et Østligt (E 559 092) koordinat, på GPS'en SKAL angives som et Vestligt!
    UTM-koordinater er ikke "østlige" eller "vestlige" i samme forstand som længdegrader. E 559 092 betyder "59.092 m øst for UTM-zonens centralmeridian" (altså ca. 59 km øst for centralmeridianen). Centralmeridianen i zone 32 er 9° øst for Greenwich; centralmeridianen i UTM zone 33 er 15° øst for Greenwich. I stedet for at lade UTM-koordinaten udgå fra centralmeridanen, har man lagt 500 km til, sådan at alle tallene kan være positive angivelser. Da en UTM-zone er knap 700 km bred på det bredeste sted, vil E-delen af UTM-koordinaten altid ligge mellem 150 km og 850 km.

E'et står for "easting", som er et kunstigt ord der betyder "jo længere mod øst, jo højere koordinat" (sådan ca.). Man bruger bogstavet E for koordinaten overalt i verden, også vest for Greenwich.

Jeg ved ikke om det hjalp, men jeg håber ikke det skadede.

Tilmeldt Dato
    Aug 2002
    Lokation
    Frederiksberg og Ivö
    Talt andet lige, så giver konverteringen mellem UTM og geografiske koordinater i det her tilfælde en fejlvisning på 8,32 meter, i henhold til Google Earth. Postamentet er så tydelig på GE, så at måle afstanden fra det konverterede koordinat til granitstenen er meget let.
    Jeg har konverteret UTM-koordinaterne ved hjælp af FizzyCalc. Det giver samme resultat. Jeg får også fejlen til ca. 8 m. UTM-koordinaterne er opgivet med en nøjagtighed på 1 m, så det med de ekstra 32 cm er der ikke belæg for. Men under alle omstændigheder er det let bekymrende at fejlen er så stor. Det burde den ike være.

Jeg har prøvet at konvertere de officielle UTM-koordinater for postamen nr. 729 (i nærheden af København - det postament jeg selv kender bedst). Det giver også en fejl på 7-8 m, men denne gang nærmest i den modsatte retning (så det er ikke en systematisk afvigelse på grund af forskydning af datummets referencepunkter). Det ser ud til at man helt enkelt ikke skal forvente at koordinaterne til postamenterne er så præcise som antallet af betydende cifre i angvielsen antyder.

Tilmeldt Dato
    Apr 2007
    Lokation
    Rødding 8830 Tjele
    hjælpe mig???

Jeg har fundet det hersens koordinat på www.postamenter.dk

N 6 322 634 - E 559 092 og kortdatum skulle være UTM 32 EUREF 89 system, jfr. hjemmesiden.

Koordinatet peger på en granitblok (kaldet postament) stående på Signalbakken i Aalborg.

Jeg vil gerne konvertere dette koordinat, så jeg kan lægge det ind på GPS'en.

Jeg har forsøgt at ændre datum på min GPS (Vista HCx), men den kender ik' EUREF 89 (øv!!)
    Jeg har også Googlet, og Geowiki'ed... men har ik' fundet noget brugbart, - så
    jeg håber at nogen her kan hjælpe.

På forhånd tak

Voyager
    konstaterede lige at det var den forkerte computer eller ville jeg lig vedhæfte (har) gpx fil med alle postamenert i dk søger lige vidre

jens ole

Tilmeldt Dato
    Feb 2005
    Lokation
    København
    Citer Skrevet af Jens Vis Indlæg
    Jeg har konverteret UTM-koordinaterne ved hjælp af FizzyCalc. Det giver samme resultat. Jeg får også fejlen til ca. 8 m. UTM-koordinaterne er opgivet med en nøjagtighed på 1 m, så det med de ekstra 32 cm er der ikke belæg for. Men under alle omstændigheder er det let bekymrende at fejlen er så stor. Det burde den ike være.

Jeg har prøvet at konvertere de officielle UTM-koordinater for postamen nr. 729 (i nærheden af København - det postament jeg selv kender bedst). Det giver også en fejl på 7-8 m, men denne gang nærmest i den modsatte retning (så det er ikke en systematisk afvigelse på grund af forskydning af datummets referencepunkter). Det ser ud til at man helt enkelt ikke skal forvente at koordinaterne til postamenterne er så præcise som antallet af betydende cifre i angvielsen antyder.
    Men burde de officielle UTM-koordinater på selveste POSTAMENTERNE ikke netop være kendt med nærmest ufattelig stor nøjagtighed?? Fænomenet med afvigelser mellem de givne postament-koordinater og målinger i Google Earth må da snarere tyde på unøjagtigheder i Google Earth, ikke?

Lignende Tråde

1. Konvertering
    Af TeaM Starup i forum Kort
    Svar: 11
    Sidste Indlæg: 02-11-2010, 11:53
  2. Svar: 20
    Sidste Indlæg: 01-07-2009, 10:21
  3. wpt fil konvertering?
    Af Trashbag i forum Programmer
    Svar: 1
    Sidste Indlæg: 30-01-2008, 14:28
  4. Koefficienter til konvertering