Warning: preg_replace(): The /e modifier is deprecated, use preg_replace_callback instead in ..../includes/class_bbcode.php on line 2958

Warning: preg_replace(): The /e modifier is deprecated, use preg_replace_callback instead in ..../includes/class_bbcode.php on line 2958

Topo-kort over Danmark - Do-it-yourself
Side 1 af 5 123 ... SidsteSidste
Resultater 1 til 10 af 48

Tråd: Topo-kort over Danmark - Do-it-yourself

Tilmeldt Dato
    Sep 2006
    Lokation
    Holte

Lightbulb Topo-kort over Danmark - Do-it-yourself

Jeg faldt over en hjemmeside i UK, The Scottish Mountaineering Club, hvor man kan downloade topo-kort over UK: http://www.smc.org.uk/ContourMaps.htm

Kortene er baseret på gratis NASA-data, som dækker kloden mellem 60. og 120 breddegrad så vidt jeg husker. Ved at lægge Posthas kort 'ovenpå' ville man få nogle virkelig gode kort over de grønne områder i Danmark.

Kortene, der fylder ca. 100 MB, er lavet af en enkelt person, så det er øjensynligt ikke en umulig opgave.

Så hvis nogen har mod på det, burde det være muligt, at lave topo-kort over Danmark. Bare et forslag til en hyggelig vinter-beskæftigelse

vh
    Jan

PS. Ud over at The Scottish Mountaineering Club stiller topo-kortene gratis til rådighed, sælger de også ruter i gpx-format, som viser vej til diverse bjergtoppe. Måske en ide for en fortagsom geocacher: Sælge ruter, der viser vej til cacherne
    Joan&Jan

tcorell Guest
    Citer Skrevet af Joan&Jan Vis Indlæg
    Jeg faldt over en hjemmeside i UK, The Scottish Mountaineering Club, hvor man kan downloade topo-kort over UK: http://www.smc.org.uk/ContourMaps.htm

Kortene er baseret på gratis NASA-data, som dækker kloden mellem 60. og 120 breddegrad så vidt jeg husker. Ved at lægge Posthas kort 'ovenpå' ville man få nogle virkelig gode kort over de grønne områder i Danmark.

Kortene, der fylder ca. 100 MB, er lavet af en enkelt person, så det er øjensynligt ikke en umulig opgave.

Så hvis nogen har mod på det, burde det være muligt, at lave topo-kort over Danmark. Bare et forslag til en hyggelig vinter-beskæftigelse
    Strengt taget er det ikke topo-kort, men kontur-kort. De indeholder kun højdekurver (dem jeg plukkede ud og kiggede på). Men din pointe om at bruge dem som grundlag for tegning af topo-kort er selvfølgelig relevant.

Jeg syntes det er et meget spændende projekt, dog har det været vendt før...

Jeg kiggede lidt på det. Ham der laver det beskriver det som "This in turn formed the basis of a project by Dave Storey to provide contour mapping ", hvilket antyder at det er et større projekt.

Det jeg ser som det umiddelbare problem, er at de gratis data der ligger til grund for det, er optaget med 30 meters opløsning. Da Danmark er ualmindeligt fladt, så er det meget få steder, hvor man reelt vil få brugbare højdekurver.

Jeg sad lige og kiggede på Bøndernes hegn og Nørreskoven, ved Farum sø. Det er et område hvor jeg vil mene at højdekurver ville gavne en del. Men der er ingen højdepunkter over 60 meter. Man vil derfor kun have 0m og 30m kurver, og det er langt fra opløsning nok til at give noget brugbart, i forhold til at gå/cykle i området.

Så jeg vil vurdere, at med den danske topografi, vil udbyttet ikke stå mål med den indsats der skal til, for at importere/konvertere højdekurverne.

Men som sagt, er det et meget spændende projekt. Og jeg vil da takke for et godt input.

Vh
    Thomas

Tilmeldt Dato
    Sep 2003
    Lokation
    Vesterbro
    Citer Skrevet af Joan&Jan Vis Indlæg
    Disse NASA data danner grundlag for en hel del "hjemmelavede" kort, man kan finde her

Der findes programmer, som kan automatisk kan konvertere data til Garmin format, så arbejdet er relativt lige ud af landevejen.

Det er iøvrigt mit personlige gæt, at disse data vil være at finde, når Garmin lancerer den europæiske version af Colorado 400t.
    Mvh.
    Thomas

tcorell Guest
    Citer Skrevet af tpn Vis Indlæg
    Disse NASA data danner grundlag for en hel del "hjemmelavede" kort, man kan finde her
    Det er noget af en påstand, hvad får dig til at tro at en hel del af de kort er baseret på NASA-data ?
    Der findes programmer, som kan automatisk kan konvertere data til Garmin format, så arbejdet er relativt lige ud af landevejen.
    Jeg syntes du skulle prøve det, bare så du ved hvad du snakker om, i stedet for at slynge den påstand ud

Jeg glæder mig til at se et "lige ud af landevejen" kort fra dig.

Retorisk spørgsmål: Hvis det var så simpelt, som du antyder, hvorfor er der så kun en håndfuld der bidrager med kort til Danmark ?

Vh
    Thomas

Tilmeldt Dato
    Sep 2003
    Lokation
    Vesterbro
    I februar 2000 gennemførte Nasa missionen "The Shuttle Radar Topography Mission (SRTM)" med henblik på, at udarbejde den til dato mest præcise højdedatabase over jorden. Da missionen var finansieret af amerikanske skatteydere, blev data også stillet til rådighed for offentligheden. Inden for USA's territorium er opløsningen 1 buesekund (ca. 30 m) og alle andre stede 3 buesekunder (ca. 90 m). På denne side kan man finde information om missionen og et link til en FTP server, hvor man selv kan hente data.

På den side over "hjemmelavede kort" jeg tidligere har linket til, kan man finde en til kort, hvis højdekurver kun kan stamme fra NASA. Yderligere bliver der på denne side henvist direkte til NASA's data.

Jeg har for et par år siden rent faktisk konverteret højdedata for Danmark, men de er desværre gået tabt.

Med hensyn til den ærede tcorell's retoriske spørgsmål, så er højdedata den mindste del af korttegning.

Jeg er overbevist om, at de som måtte have interesse for at benytte NASA's højdedata selv kan google sig frem til konverteringsprogrammer.

Mvh.
    Thomas

Tilmeldt Dato
    Mar 2006
    Lokation
    Bonn, NRW, BRD
    Citer Skrevet af tcorell Vis Indlæg
    Det jeg ser som det umiddelbare problem, er at de gratis data der ligger til grund for det, er optaget med 30 meters opløsning. Da Danmark er ualmindeligt fladt, så er det meget få steder, hvor man reelt vil få brugbare højdekurver.

Jeg sad lige og kiggede på Bøndernes hegn og Nørreskoven, ved Farum sø. Det er et område hvor jeg vil mene at højdekurver ville gavne en del. Men der er ingen højdepunkter over 60 meter. Man vil derfor kun have 0m og 30m kurver, og det er langt fra opløsning nok til at give noget brugbart, i forhold til at gå/cykle i området.
    Thomas, jeg tror du har misforstået noget - NASAs SRTM-data har en højdepræcision på 10m i celler på 90x90m. Det skulle give en rimelig opløsning i interpolerede højdekurver.

tcorell Guest
    Jeg er overbevist om, at de som måtte have interesse for at benytte NASA's højdedata selv kan google sig frem til konverteringsprogrammer.
    Nu kan jeg kun udtale mig på egne vegne... Men i modsætning til dig har jeg faktisk brugt ret lang tid på at undersøge muligheden, fordi jeg frygteligt gerne ville have den slags informationer med i de kort jeg har lavet. Men det er muligt jeg har stirret mig blind på noget, så når du selv siger man hurtigt kan frem til løsningen på hvordan man gør det *nemt*, så del dog din viden med os, i stedet for at sidde og spille bagklog om noget du ikke selv har forsøgt.

Hvis du gider at hjælpe med dette, som du selv påstår er meget nemt, vil alle der bruger postha kort jo kunne få gavn af det... Jeg er overbevist om at postha også gerne vil inkludere højdekurver i hans kort, hvis det kan gøres så nemt.

Vh
    Thomas

tcorell Guest
    Citer Skrevet af Yellow ants Vis Indlæg
    Thomas, jeg tror du har misforstået noget - NASAs SRTM-data har en højdepræcision på 10m i celler på 90x90m. Det skulle give en rimelig opløsning i interpolerede højdekurver.
    Det skal jeg ikke forsværge, de kort jeg tilfældigt valgte havde dog kun 100 fods højdekurver.

Vh
    Thomas

Tilmeldt Dato
    Sep 2003
    Lokation
    Vesterbro
    Citer Skrevet af tcorell Vis Indlæg
    Hvis du gider at hjælpe med dette, som du selv påstår er meget nemt, vil alle der bruger postha kort jo kunne få gavn af det... Jeg er overbevist om at postha også gerne vil inkludere højdekurver i hans kort, hvis det kan gøres så nemt.

Vh
    Thomas
    Google (SRTM to polish format)

Tilmeldt Dato
    Sep 2003
    Lokation
    Vesterbro
    Jeg har fundet de data jeg for et par år siden konverterede. Det er med 20 m højdekurver og dækker Sjælland, Skåne og Østfyn. Det fylder ca. 5 MB. Jeg medbringer dem på en USB stick til nateventet.

Mvh.
    Thomas

Vedhæftede billeder Vedhæftede billeder

Lignende Tråde

1. Garmin 60cx og Topo danmark
    Af Arladude i forum Kort
    Svar: 3
    Sidste Indlæg: 05-10-2011, 22:28
  2. Garmin topo danmark sælges
    Af Mia&Jesper/Jesper i forum Loppemarkedet
    Svar: 13
    Sidste Indlæg: 23-08-2010, 08:18